Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII
z dnia 05 lipca 2006 r.
Sygn. akt: XXIII Ga 879/16
Poniżej przedstawiamy Państwu najważniejsze orzeczenia sądu określające zasady funkcjonujące w prawie przewozowym krajowym jak i międzynarodowym
Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII
z dnia 05 lipca 2006 r.
Sygn. akt: XXIII Ga 879/16
Wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie
z dnia 24 czerwca 2016 r.
Sygn. akt: VIII Ga 112/16
Wyrok Sądu Okręgowego w Gliwicach
z dnia 24 czerwca 2014 r.
Sygn. akt: X Ga 96/14
Wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie
z dnia 13 grudzień 2013 r.
Sygn. akt: VIII Ga 346/13
Podkreślić należy, że w literaturze i orzecznictwie wskazuje się, że jeżeli zastrzeżenie kary umownej znalazło się we wzorcu umów przyjętym przez strony (w przedmiotowej sprawie wszystkie zlecenia transportowe, pochodzące od pozwanej zawierały tożsamą treść w zakresie postanowienia o karze umownej), wówczas wykładnia postanowień dotyczących kary umownej powinna odbywać się z zachowaniem zasady ochrony prawnej kontrahenta autora wzorca umowy czy też strony załączającej te postanowienia jako element umowy (porównaj między innymi uzasadnienie uchwały składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 29 czerwca 1995 r., III CZP 66/95, OSNC 1995/12/168).
Wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie
z dnia 28 marca 2014 r.
Sygn. akt: VIII GC 269/13
Zgodnie z art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej : ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Swoboda działalności gospodarczej posiada tym samym status zasady konstytucyjnej, która jest konkretyzowana przez szereg ustaw szczegółowych, przede wszystkim przez ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Podejmowanie, wykonywanie oraz zakończenie działalności gospodarczej jest co do zasady wolne ( art. 6 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Ograniczenia mogą wynikać jedynie z ustawy, a więc mogą mieć charakter publicznoprawny, lub też ich źródłem może być umowa pomiędzy przedsiębiorcami – wówczas mogą mieć charakter cywilnoprawny, w tym ostatnim przypadku ograniczenie następuje jednak zgodnie z art. 353 1 k.c., który przewiduje, że strony mogą ukształtować stosunek prawny dowolnie, pod warunkiem, iż nie jest on sprzeczny z prawem lub zasadami współżycia społecznego ( art. 58 § 1 i 2 k.c.).
Jednym z przepisów, które chronią swobodę wykonywania działalności gospodarczej, zagwarantowaną w art. 22 Konstytucji, jest art. 15 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 15 ust. 1 czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku. Stosownie do art. 15 ust 2 pkt 1 czyn ten może polegać w szczególności na ograniczeniu w istotny sposób lub wyłączeniu możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy.
Wyrok Sądu Okręgowego w Białymstoku
z dnia 22 listopada 2013 r.
Sygn. akt: VII Ga 220/13
Z pewnością takie rozwiązanie stawia kontrahenta przewoźnika w niekorzystnej sytuacji, jednakże nie pozbawia go całkowicie możliwości zagwarantowania wypłaty pełnego odszkodowania ponad kwotę przewoźnego poprzez instytucję klauzuli specjalnego interesu przewidzianą art. 26 Konwencji CMR. Konwencja pozwala bowiem nadawcy wpisać do listu przewozowego, w porozumieniu z przewoźnikiem i za dodatkową, umówioną z nim opłatą tzw. kwotę specjalnego interesu w dostawie przesyłki na wypadek jej zaginięcia lub uszkodzenia, a także w razie przekroczenia umówionego terminu dostawy (art. 26 Konwencji CMR). Jeżeli miała miejsce deklaracja specjalnego interesu w dostawie, można żądać niezależnie od odszkodowania przewidzianego w artykułach 23, 24 i 25 odszkodowania równego dodatkowej szkodzie, która została udowodniona, aż do wysokości zadeklarowanej kwoty. Wpisanie do listu przewozowego kwoty specjalnego interesu pozwala więc na uzyskanie odszkodowania, którego wysokość przekroczy wszelkie ograniczenia wysokości odszkodowania zawarte w przepisach art. 23, 24 i 25 Konwencji CMR, co z kolei pozwala na pokrycie wszelkich negatywnych następstw zaginięcia lub uszkodzenia towaru bądź też opóźnienia w jego dostawie.
Wyrok Sądu Rejonowego w Toruniu
z dnia 15 lutego 2023 r.
Sygn. akt: II K 1837/21
Wyrok Sądu Okręgowego w Rzeszowie
z dnia 06 czerwca 2013 r.
Sygn. akt: VI Ga 77/13
Wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie
z dnia 19 marca 2014 r.
Sygn. akt: VIII Ga 65/14
Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach
z dnia 10 czerwiec 2016 r.
Sygn. akt: V ACa 861/15
Wyrok Sądu Rejonowego w Dzierżoniowie
z dnia 10 lutego 2014 r.
Sygn. akt: V GC 922/13/upr
Wyrok Sądu Rejonowego w Jeleniej Górze
z dnia 09 lipca 2014 r.
Sygn. akt: V GC 107/14